theme-sticky-logo-alt
theme-logo-alt

Het project

Wat gaan we doen?

We gaan 10 jongeren in de leeftijd van ongeveer 10 tot 20 jaar leren hoe ze een korte documentaire kunnen maken. Afhankelijk van hun interesses en vaardigheden kunnen ze bij het maakproces van de film voor en/of achter de camera deelnemen. Het maakproces begint met een idee, om vervolgens research te doen, de structuur te bedenken, te filmen en de film te monteren.

Ze krijgen een filmles van een ervaren filmmaker en een scenarioschrijver. We noemen deze lessen redactiebijeenkomsten. Hierin komen de verschillende aspecten van het film maken aan bod (research, scenario, opnamedagen plannen, filmtechniek en filmmontage).

En dan heb je een film. Wat doe je ermee?

We gaan de documentaire laten zien aan mensen in het onderwijs zoals leerkrachten, intern begeleiders, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en beleidsmakers. We hebben om te beginnen zes vertoningen met nagesprek in de planning.

De vertoningen met een nagesprek doen we samen met de deelnemers die dat willen, zodat ze ontdekken dat het ertoe doet wat zij te vertellen hebben, er naar hen geluisterd wordt en mét hen gepraat wordt in plaats van alleen maar over hen. We dagen ze uit om na vertoning van de film naar voren te komen en in gesprek te gaan met betrokkenen uit het onderwijs. Voor sommigen is dat misschien nog een brug te ver. Ook hen vragen we om mee te gaan, maar dan met een andere rol, bijvoorbeeld om foto’s te maken of een verslag te schrijven. Of gewoon om erbij te zijn.

Wanneer en waar gaat het gebeuren?

We gaan in september 2025 van start. Voor de zomervakantie zijn we al op zoek naar deelnemers. We doen dit in Leiden, om de praktische reden dat we zelf in Leiden wonen en werken. We mogen een ruimte in het mooie oude pand van Stichting Utopa aan de Hooglandse Kerkgracht gebruiken. In dit pand is het Kinderrechtenhuis gevestigd. Dat past mooi bij ons thema: goed onderwijs is een kinderrecht!

Wie mag er meedoen?

Hoogbegaafde jongeren van ongeveer 10 tot 20 jaar die problemen (hebben) ervaren met het onderwijs omdat het onvoldoende uitdaging biedt en onvoldoende aansluit bij hun leerbehoeften. En die meer willen leren over films maken. En dat kan van alles zijn: interviewen, dingen regelen, camerawerk, belichting, geluid, scenario schrijven, de voortgang bewaken, tekeningen maken die in de film passen, tekeningen animeren, film monteren, voice over inspreken, filmmuziek maken ….

En die het belangrijk vinden dat er beter onderwijs komt voor hoogbegaafden. Die de volgende vragen willen onderzoeken (aanvullingen van de deelnemers zijn natuurlijk welkom):

  • wat zijn de klachten die hoogbegaafde kinderen krijgen als deze niet gesignaleerd worden en geen passend onderwijs krijgen?
  • hoe kun je als school hoogbegaafde kinderen herkennen?
  • wat zijn de leerbehoeften en -mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen?
  • welke veranderingen in het onderwijs zijn daarvoor nodig? En welke goede voorbeelden zijn er al in onder regio?

Op basis van deze research krijgen de deelnemers zelf ook een beter beeld van wat het inhoudt om hoogbegaafd te zijn en wat ze nodig hebben (psycho-educatie). Ze zullen zichzelf daardoor beter begrijpen en voor zover ze op school zitten of studeren kunnen ze hun leerbehoeften of barrières beter onder woorden brengen.

Om praktische redenen is het handig als ze in Leiden of omgeving wonen.

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.kansoponderwijs.nl 300 0